Concurrentie , een bedreiging of iets goeds in de Spray Tan business?

  • Geplaatst op
  • Door Mariska Nieuwenhuysen
  • 0
Concurrentie , een bedreiging of iets goeds in de Spray Tan business?

Concurrentie in de Spray Tan business, zie jij dat als een bedreiging of juist als iets positiefs?

Ik, persoonlijk, denk altijd en hoop ook altijd positiviteit en enthousiasme uit te stralen in elke vorm van communicatie. Of dit nu is in een persoonlijk gesprek met een mogelijke B2B klant die Spraytan service wilt gaan aanbieden, of in de blogs die ik schrijf, video’s en tijdens opleidingen.
Ik ben van mening dat enthousiasme en positieve uitstraling het VERSCHIL kan maken!

Hoewel het voor mij als vanzelfsprekend is, benaderbaar te zijn en denkend in oplossingen in problemen gaat dit niet altijd op voor een ieder in de Spray Tan business. Ik hoor helaas nog vaak van salons die Spray Tan service bieden dat ze zich druk maken om de “concurrerende” spraytan salon(s) in hun omgeving. In deze blog hoop ik je mee te geven dat concurrentie niet per definitie als iets negatiefs hoeft te bestempelen, maar juist als iets positiefs te bekijken waarmee je zeker ook kunt comfortabel kunt gaan voelen.

Concurrentie zal altijd blijven, ook in de schoonheidsbranche zie je veel opkomende salons die zich gaan vestigen, waardoor je dus niet de enige Spray Tan service biedt in jouw dorp, stad of regio.
Spraytanning is alsmaar groeiende en dat betekent ook dat er meer en meer klanten interesse gaan krijgen voor deze fijne service, een snelle en verantwoorde manier van bruin tintje verkrijgen!
Starters, zien Spray Tan als een interessante mogelijkheid om met deze service meer inkomen te kunnen verwezenlijken en vaak ook nog als bijverdienste dient naast een betaalde baan.


Er hangt veel negativiteit aan de term concurrentie. Hoe komt dat nu toch?

Juist! Er is zoveel groei gekomen, positief voor de Spray Tan business dus! Dat maakt natuurlijk ook dat de interesse meer en meer zal groeien en ook telkens meer klanten gebruik willen maken van een snelle en veilig bruin kleurtje.
Waar 10 jaar geleden nog de Spraytan in de “kinderschoenen” stond, deze service alleen nog maar te vinden waren in de grote steden zagen we in de afgelopen 4 jaar, en ja ook in Corona tijd, veel groei en gingen (bestaande) schoonheidssalons of vrouwen en enkele mannen starten met aanbieden van Spraytanning.
Ik heb vele van hen, maar ook de vorige eigenaar van Spray Tan Solutions Annelies, mogen trainen/ opleiden en hen welkom heten in deze leuke tak van business.

Startende salons zijn Spraytan gaan zien als waardevolle toevoeging zien in hun bestaande aanbod van behandelingen.
Daar waar vroeger klanten die voor Spraytan kozen, donkerder en donkerder willen dan de kleur die ze in Nederland/ België kunnen opdoen tijdens de zonnige dagen, is er meer vraag gekomen naar een “natuurlijk” bruin kleurtje, dat uitstraling en zelfvertrouwen kan geven in hun dagelijks leven, representatieve uitstraling! De light- en medium tans zijn dus meer en meer populair geworden.

Ook het verschil in mogelijkheden die er nu zijn, in warme/ koele ondertonen om niet meer dat wortelkleurtje te krijgen als resultaat, wat natuurlijk al lang verleden tijd is!

Dit alles maakt dat er groei te verwezenlijk is voor iedere salon, dus ook voor jou en ja ook voor de salon die zich is gaan vestigen niet ver van jou vandaan! Denk maar eens aan het volgende:

Daar waar de vraag naar Spraytan groter wordt, zal het aanbieden van Spraytan services ook groeien, de vraag en populariteit is niet alleen in de Spraytan business te merken, maar ook in nagels, wenkbrauwen en wimper extensions. In het algemeen kan je dit dus ook stellen in de schoonheidsbranche.

Ik zie helaas ook gebeuren dat salons die zijn begonnen met Spray Tan service na een maand of 6 er achter komen dat het aanbieden van Spraytanning, of een andere type schoonheidsbehandeling, én een business leiden te overweldigend kan zijn. Het zakelijke/ commerciële gedeelte in de business als ondernemer kan voor sommigen juist te ingewikkeld worden om het ondernemen minder aantrekkelijk maken. Zo ook zullen er Spray Tan technians zie onzeker worden van concurrentie, en dit als een bedreiging gaan ervaren.
Terwijl juist het geven van een succesvolle en lange termijn denken in de Spraytan business juist niet als een snelle manier van geld verdienen gezien moet worden! En dus het VERSCHIL moet worden gemaakt. Lange termijndenkend, serieuze groei maken en constante groei geeft meer garantie op succes dan alles snel snel snel willen verdienen. Het is ook echt waar, iets wat ik al vaker verteld: dat veel geduld, hard werken en lange adem nodig zal hebben om een succesvolle business neer te zetten.

 

In persoonlijke gesprekken en videocall’s met bestaande klanten, of potentiële B2B klanten, komt dit ook vaak aan bod. Ik vraag aan hen of zij weten wat er aan Spraytan services in hun stad, dorp, of regio wordt aangeboden. In grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Brussel en Antwerpen, kan je absoluut verwachten dat er meer spraytan salons zich hebben gevestigd dan in dun bevolkte regio’s.

En ja dan heb je te maken met meer concurrentie, maar er is genoeg vraag naar Spraytanning en kan je dus ook hiervan profiteren zonder bang te zijn dat klanten jou niet weten te vinden.

Door je te onderscheiden, in je kracht te staan en weten wat je waard bent, maakt dat je de ideale klant aantrekt
Wat ik hiermee wil zeggen:
Begrijp goed, weet je wie jouw ideale klant is?

Je kan onmogelijk iedereen een Spraytan behandeling aanbieden, al zou je dat graag willen. 

Ook in een omgeving als Drenthe of in een klein dorp: kijk naar de hoeveelheid inwoners in een bepaalde regio. Dat kan je goed te weten komen door marktonderzoek te doen, dan kom je te weten waar jouw ideale klant zit, wat de verdeling is in man/vrouw, besteedbaar inkomen is etc etc.

Past een groep potentiële klanten. en in jouw agenda van 5 werkdagen? Nee zeker niet. Denk je hopelijk net als ik doe.


Hoe krachtig is dat je weet wat je waarde is?
Weet hoe krachtig het is om je te onderscheiden in de service?
Wat je uitstraalt naar de klant toe?
Wat voor service je wilt geven, waar hecht je waarde aan?
Wat is jouw sleutel tot succes?
Waar liggen jouw interesses? Kan je resoneren met klanten die dezelfde interesses hebben? Dit leidt vaak tot de ideale klant die met jou resoneren.

Ga verder in onderzoek in wie jouw ideale klant is, in plaats je te focussen op wat andere concurrerende salons doen.

Jou klanten zijn jouw ambassadeurs, zij zorgen voor nieuwe klanten in hun kennisen en vriendenkring. Dat zorgt weer voor groei . Hun ervaringen zijn goud waard! En dat maakt dat jij VERSCHIL kunt maken ten opzichte van de andere salons in jouw omgeving of regio.

En dan kan je concurrentie gerust als iets goeds zien in plaats van bedreiging.

Het houdt je scherp, maakt de business groeiende met elkaar!

Jij kan alleen controle hebben over wat jij kunt, jij weet, jouw waarde is, jouw service, jouw klanten en jouw marketing.

Als je onzeker bent. Als je je afvraagt waarom andere salons het zo druk hebben, hoeveel klanten etc. etc. dan zegt dat echt is over jou, Kijk eens kritisch naar jezelf en twijfel niet aan je zelf!

Er is meer dan genoeg ruimte, ook voor andere spraytan salons, ruimte voor groei! Ja ook voor jouw salon! Investeer in jouw waarde, kwaliteit, in jouw klanten en wat je wilt uitstralen. In plaats van onzeker worden van concurrentie!

Go Girl!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.